Druk, druk, druk… Durf tijd nemen voor reflectie!

Druk, druk, druk… Durf tijd nemen voor reflectie!
Emmanuel De Coster

Een kritische succesfactor in elke organisatie is de graad van reflectie. Bedrijven die op een systematische wijze tijd nemen om stil te staan bij hun resultaten en aanpak, en ook effectief actie ondernemen om de prestaties van de organisatie te verbeteren, boeken meer kwalitatieve vooruitgang.

In dit artikel reik ik een oermodel aan om de kwaliteit en prestaties van uw organisatie continu te verbeteren. Het betreft de alom gekende PDCA-cirkel van Deming, bestaande uit een logische opeenvolging van vier stappen:

  1. Plan: zaken analyseren, voorstellen formuleren …
  2. Do: beslissingen uitvoeren
  3. Check: reflecteren over resultaat en aanpak
  4. Act: actie ondernemen om te verbeteren

Door deze cirkel regelmatig en consequent te doorlopen ontstaat continue verbetering. Helaas wordt deze belangrijke tool vaak nog onvoldoende benut binnen organisaties.

Doe-modus

Veel organisaties functioneren vooral in de ‘doe’-modus en werken actiegericht. Het is dus essentieel om op een systematische manier reflectiemomenten in te bouwen, zodat je er ook echt tijd voor neemt. Indien je dit niet inplant, ligt de valkuil erin dat operationele kortetermijnzaken steeds de voorrang krijgen.

Reflecteren is een manier van leren

Door reflectiemomenten in te bouwen staan je medewerkers veel meer stil bij wat er in de organisatie gebeurt. Het voortdurend doorlopen van de vier stappen (PDCA) garandeert dat leren en verbeteren continu onder de aandacht is. Door met elkaar in dialoog te gaan ontstaan er ideeën tot verbetering. Het resultaat van deze reflectiemomenten leidt tot de uitvoering van verbeteracties.

Voorbeelden

Na elke vergadering stel je twee korte vragen die iedereen moet beantwoorden:

  • Benoem 1 verbeterpunt voor de volgende vergadering
  • Benoem 1 punt dat we zeker dienen te behouden

Op teamniveau plan je per kwartaal een vergadering in aan de hand van onderstaande vragen:

  • Wat is het belangrijkste dat jullie team het afgelopen kwartaal heeft bereikt?
  • Wat is het belangrijkste dat jullie team heeft geleerd (tops en flops)?
  • Wat is het belangrijkste dat jullie team het volgende kwartaal wil bereiken of leren?

De afsluiting van een project bespreek je aan de hand van onderstaande vragen:

  • Hebben we de doelstellingen behaald in termen van kwaliteit, tijd en budget?
  • Hebben we de juiste methodes en tools gebruikt?
  • Hebben we op een goede manier samengewerkt?

Zelfreflectie

Uiteraard is het ook interessant om geregeld aan ‘zelfreflectie’ te doen. Een handig hulpmiddel om je reflecties op papier te zetten is een logboekje. Dit helpt je om je vaardigheden te ontwikkelen en hun effectiviteit te beoordelen. Zo vermijd je dat je de dingen blijft doen zoals je ze altijd hebt gedaan.

Stilstaan is dus niet altijd achteruitgaan. Stilstaan kan net vooruitgang betekenen!

 

Bekijk ook de tools ‘Leren uit ervaringen’ en ‘Zelfreflectie’ op www.alnus.be

Nieuwsbrief

Gratis bedrijfsadvies in jouw mailbox.

* verplicht veld
Wilfra Waregem

Wilfra Waregem

“Els stelt alles in vraag vanuit een onafhankelijke blik. Dat werkt heel verfrissend!”

STEPHEN FRAEYE
Stuyts Accounting

Stuyts Accounting

alnus maakte ons als organisatie veel bewuster van het belang van uniformiteit en continuïteit en wist dit op een praktische en persoonlijke manier te doen.
Kris Jonckheere
advocatenkantoor

Advocatenkantoor

Ons advocatenkantoor kende de afgelopen decennia een gestage groei en maakte ondertussen enkele v

Advocatenkantoor
Certam Bedrijfsrevisoren

Certam Bedrijfsrevisoren

Onze associatie opereerde tot voor kort vanuit een buikgevoel en met onvoldoende visie.

Piet Dujardin
Schilderwerken De Roo

Schilderwerken De Roo

Als bedrijfsleider van de derde generatie voelde ik de nood aan meer structuur binnen ons familie

Peter De Roo

Tools

Met deze praktische tool kan je in vrij korte tijd veel concrete ideeën genereren over hoe je voo

Verwerf inzicht in het functioneren van je management team
Maak het onmogelijk om fouten te maken

Ikigai is een Japans concept dat staat voor 'de reden waarom jij 's ochtends je bed uitkomt'.

Creëer orde en netheid in 5 stappen
Structureer het opleidingstraject van nieuwe medewerkers